Mr. Whiggley; Super shads van River2Sea

23-05-2015 | Materiaal | Roofvis | Schrijver: Ingmar Boersma
De Mr. Whiggley shads
De Mr. Whiggley shads
De prachtige shads Mr. Whiggley van de Amerikaanse lurebuilder Larry Dahlberg worden in ons land geleverd door River2Sea. Deze 26 cm lange en 95 gram zware shad is er in diverse kleuren. Afgebeeld zie je de firetiger, maar die kan ook voor een beetje fel gekleurde baars door gaan. De snoek tekening van de andere shad ziet er werkelijk gelikt uit. Deze shads kun je op allerlei manieren vissen zoals twitchen, gewoon binnen vissen, jerken etc. Ook verticalen kan prima. Met een tik van de bodem tillen geeft de Mr. Whiggley een fabelachtig mooie actie. Het zijn erg soepele shads waardoor ze door een rover makkelijk ingeslikt kunnen worden. De soepelheid geeft deze shad ook zijn prachtige waggelende en kronkelende actie mee. Ook mooi is het inline systeem voor de dreg. Voor op de shad en een paar centimeter naar achteren zit een gaatje, met elkaar verbonden door een kanaaltje in het shadlijf. Hierdoor voer je de (meegeleverde) stalen lijn. Wel eerst even de splitring aan de ene kant er af halen, anders past het niet. Er door heen halen en de ring er weer op. De dreg aan de andere kant van de onderlijn prik je niet in de shad. Gewoon los laten hangen. De truc is nu dat na een aanbeet en hanger van bijvoorbeeld een dikke snoek, het aas zelf kan schuiven en weer uit de bek van de snoek kan komen, terwijl de dreg blijft zitten. Door zijn gewicht en vorm lijkt hij niet zo geschikt voor het trollen, maar met een extra gewichtje er voor of in ondiep water moet ook dat kunnen. Na enig test werk tijdens het trollen blijkt dat je er behoorlijk de vaart in moet hebben om dit aas aan zijn actie te helpen. Het gewicht is niet het punt, maar de snelheid in combinatie met de vorm. In eerste instantie is dit dus meer een kunstaas om te werpen dan om te trollen.
Het inline kanaaltje in de shad
Het inline kanaaltje in de shad

 

Deel deze pagina