Jonchery 2010

12-09-2010 | Vangstverslagen | Overig | Schrijver: Davy Nijhof
thumb_jonchery_204x120Het is 23 maart 7.00 uur als we in de auto stappen en vol goede moed richting het Mekka van de karper rijden, Frankrijk.  Een rit van dik 700 km met een volgeladen auto en aanhanger. Een mooie maar lange rit door de Ardennen  en de drempels (zoals we ze noemden) in Frankrijk. Iets na 3en komen we aan bij het domein van Jonchery, na een gesprek met de beheerder Paul en een check of we de vereiste spullen in orde hadden konden we naar onze stek rijden.

Op de stek begonnen met het belangrijkste, de hengels, na alles in orde te hebben gemaakt, en de Karpershit boilie aan de hair gedaan. Konden de plekken worden uitgezocht waar we onze voerstek gingen maken en werden de hengels ingegooid. Na het opzetten van de tent en het verder inrichten van de stek was het tijd voor een koud biertje, en konden we even heerlijk uitrusten van de rit en over het water turen. De rest van de dag zal het alleen bij turen blijven, en een kennismaking met de medevissers. Een Amsterdammer met zijn vrouw, en 2 Engelse heren die het geen probleem vonden om nog de nodige tips te geven over het water aangezien ze er al 12 jaar kwamen en het mysterie van Jonchery nog steeds niet begrepen. De ene keer vang je goed de andere keer heel slecht. De zaterdag zou verder helaas nog geen vis opleveren, wat we ook nog niet hadden verwacht.

Zondag 24 maart
De zondagochtend werden we vroeg en op een bijzondere manier gewekt. We hadden de tent verkeerd opgesteld (zo bleek later) in verband met de wind. Dus wat gebeurde er ’s morgens………de haringen schoten uit de grond en de tent vloog omhoog. Gelukkig zat er een spanband van links naar rechts die onder de stretchers doorliep die de tent nog tegen hield zodat hij niet weg vloog. Na het weer neerzetten en nu goed zetten van de tent was het tijd voor een bak koffie. Nou was het toch wel tijd voor de 1e run, en gelukkig kwam deze om half 1. Patrick sloeg hem aan en na een dril van een minuut of 10 kwam er opeens een steur helemaal uit het water springen. We lachten allebei en Patrick drilde de vis, na nog een paar sprongen en hard werken zodat hij niet door de lijnen heen ging zwemmen onder de pods, het net in. Hoppa en dat is nummer 1. Het bleek een steur te zijn van iets over de meter en 12 pond. Na de foto’s en het wegen ging de vis weer terug en genoten we nog even van de foto’s. Dat duurde niet lang want een kwartier later schreeuwde de volgende pieper alweer. Dit keer was het mijn beurt en na een aparte dril kwam voor de kant de vis omhoog. “Een snoekbaars?” riepen we vragend. Maar vis is vis dus we schepten hem. Het was nog een groot exemplaar ook want hij was 86cm en 12 pond. Een leuke bijvangst maar nog steeds niet waar we voor kwamen. De rest van de zondag zou rustig verlopen, met alleen verversen en bijvoeren.{gallery}/2010/vangstverslagen/artikelgalerij/jonchery{/gallery}Maandag 25 maart
Weer een aparte nacht, deze nacht was het heel koud. Later zou blijken dat het gevroren had want het ijs stond nog in de onthaakmat en de hengels waren wit. Dit duurde overigens niet lang want de zon kwam al snel weer warm. Verder werd er niks gevangen die dag en hebben we 3 dagen kunnen genieten van de zon want er kwam geen vis meer op de kant, laat staan nog een run.

Woensdag 27 maart
Op woensdag zijn we smorgens nog even het meer op geweest met de roeiboot om de vis misschien even wakker te schudden met wat lawaai en direct een voerstrook aan te leggen met wat pellets.

Donderdag 28 maart
We worden ’s morgens wakker weer zonder resultaat. En het is inmiddels al donderdag en we hebben nog steeds geen karper gezien. Inmiddels heeft onze Amsterdamse collega visser 1 schub van 30 pond gevangen maar verder ook nog niks. Tijd voor wat nieuws en na een bak koffie besluit ik even een rondje te gaan lopen om het meer om even te kijken of er toevallig ergens activiteit is. Ik kwam aan bij een andere onbezette stek en stond er even te kijken over het water toen opeens een spiegel geheel uit het water kwam zetten. Ik schrok er van en stond nog even te kijken of het nog een keer gebeurde. Plots sprong er op een andere plek een schub omhoog. Na een minuut of 10 gekeken te hebben zag ik een tiental karpers het water uit springen. Ik snelde terug naar Patrick en zei hem dat daar de vis achter elkaar sprong en we misschien beter konden verkassen. Na overleg met de mede vissers en de beheerder zijn we met alleen de benodigde spullen vertrokken naar de nieuwe stek. Na een half uurtje al een goede keus bleek, want de 1e run op de nieuwe stek was daar. Na een goede dril melde zich een mooie puntgave spiegel. We waren blij als kleine kinderen met in ieder geval 1 karper na 5 dagen vissen.

Na het terugzetten van de vis trokken we weer een biertje open want dat moest even gevierd worden. Het biertje was nog niet op of de volgende pieper begon te schreeuwen, een volle run. Patrick pakte de hengel en begon de vis te drillen. Halverwege de dril pakte ik vast het schepnet om hem te helpen als de vis bij de kant was. Maar het schepnet kon ik snel weer wegleggen want er begon nog een pieper te gillen. En zo stonden we allebei een vis te drillen. Gelukkig was 1 van de Engelse vissers even een kijkje komen nemen bij ons, en kon hij ons helpen met scheppen. Het ging om een schub bij mij en weer een spiegel bij Patrick. Dus een mooie foto met allebei een karper op de handen, geweldig. Die dag zouden we in totaal 6 vissen vangen van 18, en de rest hoge 20ers met de grootse op 28 pond.|

Vrijdag 29 maart
In de nacht wisten we 3 vissen te vangen dus erg goed uitgerust waren we niet, maar wat kon het schelen we vingen eindelijk karper en we gingen vrolijk door met vangen zal blijken. ’s Morgens keken we even over het water en zagen we ineens dat de vis nu op een andere plek sprong. We besloten de hengels een meter of 50 van de tent af te zetten en dan met de sounderbox in de tent. We hadden de hengels misschien net een uurtje in liggen of de sounderbox begon te piepen. Het was mijn beurt dus ik moest een dikke sprint nemen om snel bij de hengel te zijn. Eenmaal daar schoot de lijn van mijn spoel. Ik sloeg licht aan en zei tegen Patrick “ dit is een zware “. Ik ben ongeveer een half uur bezig geweest en de vis lag eindelijk in het net. Snel op de mat en in de weegzak, weegklok eraan en het was een feit, mijn PB was verbeterd. Het ging om een mooie spiegel van 34 pond. Verder werd er op 1 vis na alle vis uit dezelfde hoek weggehaald op de hengel die 50 meter van de tent af stond. Een vermoeiende dag met veel rennen en 9 vissen. Met gewichten van 12 pond, 7 hoge 20ers en dus 1 30+. ’s Avonds besloten we om 11 uur om de hengels eruit te halen en rustig te gaan slapen omdat we de volgende dag weer een lange rit hadden en tog 2 drukke dagen hebben gehad.

Zaterdag 30 maart
We zijn om 7 uur opgestaan om eerst even heerlijk een bak koffie te nemen en daarna rustig de boel te gaan inpakken. Iets voor tienen waren we klaar en gingen we ons afmelden bij Paul de beheerder. Hij was verbaasd dat we nog zoveel hadden gevangen in de laatste 2 dagen. Hij vertelde ons dat de andere 4 visser in totaal 4 karpers en 2 keer dezelfde steur hadden gevangen. Dus dat we het goed hadden gedaan en we alles hadden gevangen op onze eigen Karpershit boilie. In de auto hebben we het nog even over een geslaagde week, al zag dat er na de eerste 5 dagen niet echt naar uit.