Test varen met nieuwe Mercury motoren

06-06-2016 | Materiaal | Algemeen | Schrijver: Ingmar Boersma
Op donderdag 2 juni, daags voor het grote roofvisspektakel Predatortour is er een perspresentatie van nieuwe Mercury producten. Natuurlijk waren wij van de SNB en visgids Zwolle daar weer bij aanwezig. We hebben diverse motoren in de praktijk mogen testen.
 

De Mercury 115 PK achter een Lund 1750 Rebel XS
De Mercury 115 PK achter een Lund 1750 Rebel XS
Mercury 115 Pro XS

De Mercury 115 PK Pro XS motor voelen we op twee verschillende boten duchtig aan de tand. Allereerst varen we met de Lund 1750 Rebel XS. Een flinke visboot waar de 115 PK wel raad mee weet. Door de wind en aanwezige golven gaan we niet helemaal voluit, maar snelheid en kracht zit er genoeg in deze motor. T.o.v. de “gewone” 115 PK is deze Pro XS motor krachtiger. Ook varen we hem met een meer speedboot-model in de vorm van een Saver boot. Leuk detail is nog dat ik daar Gert Van Everdingen, Outboardshop Rotterdam, weer tegen kom. Bij hem heb ik een kleine 25 jaar geleden mijn allereerste buitenboordmotor achter mijn eerste visboot gekocht; een Mercury 8 PK. Leuk om de banden weer eens aan te halen! Met de Saver boot gaan we ruim 70 km/h wat met deze golven best hard is. Toch stuitert de Saver minder op het water. Logisch, het is een ander soort boot.
De nieuwe Mercury 115 Pro XS
De nieuwe Mercury 115 Pro XS

 

De meter van het Mercury Active Trim systeem
De meter van het Mercury Active Trim systeem
Active Trim

De Saver boot met de 115 Pro XS is ook uitgerust met het nieuwste Active Trim systeem van Mercury. Dit systeem trimt de motor automatisch in de juiste stand tijdens het varen. Je stelt hem eenmalig in door op snelheid te varen, gas terug te nemen tot je net lekker in plané bent en dan het Active Trim systeem in te schakelen. Je kunt daarbij uit vijf varianten kiezen. Variërend van behoudend tot lekker sportief. Als Active Trim ingeschakeld is zal de motor zich verder automatisch aanpassen om zo de meest optimale omstandigheden te hebben. Afremmen, juist sneller varen, een (scherpe) bocht draaien, het maakt niet meer uit. De Active Trim past de trimstand van de motor aan om brandstof te sparen en een optimaal vaar comfort te bewerkstelligen. Active Trim is verkrijgbaar op alle nieuwe en de meeste al bestaande motoren vanaf 40 PK, mits uitgevoerd met SmartCraft meters.
 

De brute 400 PK in actie!
De brute 400 PK in actie!
400 PK bruut geweld

Als afsluiter van deze prachtige dag stappen we aan boord van een Bernico CCX boot, uitgerust met de nieuwe Mercury Verado 400 R, tevens voorzien van Active Trim. Wat een power!!! De acceleratie is fenomenaal. Ik ben zeer verrast door het feit dat een rompvorm van een boot zo ontzettend veel doet voor het gedrag ervan. Ondanks de enorme acceleratie, het brute geweld en de zeer hoge snelheid klapt deze boot veruit het minste op de golven. Het is zelfs geen enkel beletsel. Op mijn vraag aan Brunswick directeur Hans Roelands of hij mijn snelheidsrecord kan verbreken vraagt hij hoe snel dat dan wel was. Mocht hij verwachten een getal van ergens in de 70-80 kilometer te horen, dan komt hij bedrogen uit. Die snelheid is overigens al echt hard op het water. Maar ooit haalde ik GPS gemeten tijdens een vistrip in australië het belachelijke getal van 102 km/h. Die uitdaging neemt Hans aan en mijn nieuwe record is nu weer op Nederlandse bodem gevestigd. Om met een beste kabbel met 104 km/h over het Hollands Diep te razen heb ik als fantastisch ervaren. Geen moment ben ik ook maar bang geweest en dat kwam natuurlijk ook doordat de boot zeer veilig aan voelt.
De Mercury 400R achter de Bernico speedboot; rompvorm maakt heeeel veel uit voor het varen!
De Mercury 400R achter de Bernico speedboot; rompvorm maakt heeeel veel uit voor het varen!

 

Deel deze pagina