Wie vangt er de meeste soorten?

18-08-2014 | Artikelen | Buitenland | Schrijver: Ingmar Boersma
Onderstaand artikel verscheen in het verenigingsblad “De Hengelsport” van de gelijknamige HSV in Zwolle. Door het pre-digitale tijdperk zijn foto’s hiervan niet beschikbaar. Daarom zijn de pagina’s gescand ter illustratie. De tekst is ongewijzigd en dus geschreven eind 1999. Om verwarring te voorkomen is alleen het onderste deel “informatie” up-to-date gemaakt.

Vissen in Zuid-Noorwegen. Dat is inherent aan het vangen van veel qua aantal en veel qua soorten vis. Dat was het beeld dat ons – Henry Rigter en ondergetekende – voor ogen stond bij ons vertrek naar Trysnes Marina vlakbij Kristiansand. En, ik moet zeggen, het is waargemaakt!

In de nacht van vrijdag 8 op zaterdag 9 september jl. Vertrokken we met de auto richting Noord Jutland in Denemarken. Het reisdoel was Hirtshals waar we na een rit van zo’n 10 uur aankwamen. De veerboot (varend flatgebouw was een aardig synoniem geweest) van Color Line bracht ons naar de Zuid Noorse stad Kristiansand vanwaar het nog zo’n 20 km rijden is naar ons einddoel Trysnes Marina. Al met al een reis die prima op eigen gelegenheid te doen is. Dat maakt deze bestemming makkelijk en tevens budgettair interessant.

Het verblijf

Bij aankomst werden we onmiddellijk overweldigd door de magnifieke ligging van het kampement. We hadden een schitterend uitzicht over het fjord en ook het laatste stukje weg er naartoe was al veelbelovend geweest. Het prachtige weer van de eerste paar dagen hielp nog mee om deze sfeer te versterken. Ons huisje ligt aan het water en er direct voor loopt de steiger met daaraan de visboten. Ook de boot die deze week voor ons bestemd is ligt eraan en zelfs pal voor de deur. Er zijn diverse typen boten, variërend van kleine bootjes met een 6 PK motor t/m kajuitboten met een inboard diesel motor. Allemaal in perfecte staat van onderhoud en veilig genoeg voor de visserij ter plaatse. De huisjes zijn zo ingericht dat je zelf kunt koken. Er is in het kamp ook een restaurant en pub aanwezig, maar in voor- en naseizoen (voor ons vissers de beste tijd) zijn deze maar beperkt geopend. Tenslotte is er een kampwinkel annex receptie. Kortom: De boel is goed voor elkaar.

Vissen!

Dat is waarvoor we gekomen zijn natuurlijk. De volgende ochtend neemt een der medewerkers ons mee het fjord in. We varen een beetje rond en krijgen uitleg over de werking van de boot. Tevens geeft hij enige aanwijzingen over waar te vissen, alhoewel je deze informatie het beste oppikt door het zelf te ervaren. Waar is dat niet zo?! Ook wij maakten dan ook weer mee dat je op een onbekende bestemming altijd een paar dagen nodig hebt om je weg en de juiste methode ter plaatse te leren kennen. Ondanks dat vingen wij ons visje en daar gaat het tenslotte om. Bij het vissen is bijvoorbeeld een visvinder welhaast onontbeerlijk. Je kunt hiermee de diepte bepalen en derhalve de taluuds opzoeken. Een must om succesvol te zijn! Om te beginnen is er geen dag voorbij gegaan dat we geen vis vingen. We kwamen dus nooit met lege handen thuis. Voor de echt grote jongens moet je niet in Zuid-Noorwegen zijn. Hoe noordelijker je gaat, hoe groter de vis wordt, maar dat wisten we van tevoren. Nee, de aantallen en de hoeveelheid soorten moeten het hier doen. En dat hebben we geweten. In die week dat wij er visten vingen we – ondanks onze onervarenheid en het feit dat we voor het eerst in Noorwegen waren – niet minder dan 13 vissoorten. Niet groot zei ik net, maar we vingen nog wel een zeer acceptabele geep van tegen de 70 cm. Een formaat waar je je beslist niet voor hoeft te schamen. Eerlijk is eerlijk, WE vingen hem niet, het was Henry die deze lang-dun-en-lekker-vis binnen de boot bracht. Naast de geep pakten we ondermeer nog zeebaars, rode baars, schol, gul, koolvis, pollak, veel makreel (we begonnen er zelfs liedjes van te zingen) en de onnavolgbare lipvis. Tjonge, wat is dat een mooi beest. Zou zo uit een aquarium kunnen komen met al die kleuren. Tijdens ons verblijf waren er mede vissers die nog enige salmoniden boven water brachten. Ik zag ondermeer een aan de vlieg gevangen bruine forel, zeeforel en een zalm van ruim 5 kg. Helaas was het al donker toen ik de zalm onder ogen kreeg dus een fatsoenlijke foto was niet te maken. In dit gebied wordt overigens al jarenlang een stringent uitzettingsbeleid t.a.v. de zalm gevoerd. Dit leidt ertoe dat de vangsten elk jaar beter worden dus er is veel hoop voor de toekomst. In het kamp is een compleet uitgeruste schoonmaakplaats voor de gevangen vis aanwezig. Voorzien van tafels, stromend water en spoelbakken. De vis kan vervolgens in de eigen kamer worden ingevroren en als je een paar tempex dozen meeneemt kun je het hele handeltje voor het thuisfront mee terug nemen.

Anders vissen

Op aanraden van diverse mensen namen ook wij een forse hoeveelheid zagers mee uit Nederland. Ze hielden het echter niet veel langer dan een dag of twee uit, ondanks het feit dat we ze bij aankomst direct in een vol gaatjes geprikte emmer in het fjord lieten zakken. De eerste dagen hebben we hiermee nog aardig gevist en leuk gevangen. Volgende keer wat anders bewaren helpt vast wel, want een flinke groep landgenoten die er gelijktijdig met ons zaten hadden ook zagers die ze wel goed hielden. Om te beginnen wordt hier vanuit de boot uitsluitend driftend gevist. Dit i.v.m. de te grote diepten om te kunnen ankeren en tevens vanwege het sterk wisselende bodemprofiel. Hier blijkt dus wederom het nut van een visvinder. Aangekomen op een veelbelovende stek laten we ons handeltje zakken en wachten op een aanbeet. Het duurt meestal niet lang voor een aanbeet volgt. Als dit wel lang duurt, is verkassen het enige alternatief en vaak ook het beste. Ook het vissen met de pilker is hier bij de plaatselijke bevolking zeer in trek. Hoewel wij er zelf weinig mee scoorden en ook onze landgenoten vingen er weinig op. Zeer verbazend was nog dat wij op dag vier met een visgids van het kamp mee gingen. Hij adviseerde ons een lijn met onderaan een pilker en daarboven enige LEGE ZWARTE HAKEN te laten zakken om zodoende makrelen te vangen. De makrelen vingen we! Plenty zelfs en vrijwel allemaal beten ze op de kale haken. Deze makrelen zijn lekker om op te eten, maar zeker ook geschikt als aas. Een stukje makreel doet het goed. Zo visten we enkele dagen “buiten.” D.w.z. we visten niet in het fjord, maar er net buiten. Tussen ons en de echt open zee bevonden zich overigens nog vele rotseilandjes zodat je nooit echt op de woelige baren zit. Op dag 5 visten we “binnen.” Ook in het fjord zelf is het qua vissen goed toeven. Je kunt er in feite dezelfde soorten vangen als buiten omdat het gewoon open water is. Omdat het water wat minder grootschalig is, kun je wat gerichter te werk gaan. We hebben er gesleept in de hoop een zeeforelletje te foppen, maar dat mocht niet lukken. Wel veel makreel die op het lichte (zoetwater)materiaal geweldige sport levert. Een baitcaster met reel en daaraan een lepel deden goede zaken. De door mij meegebrachte diepduikende pluggen in diverse soorten en maten brachten geen van allen succes. Zelfs geen aanbeet. Inmiddels weten we ook een paar prima stekken om platvis te vangen. Helaas was het in onze boot aanwezige anker niet geschikt en restte ons te weinig tijd, want anders….. Voor het platvisvissen moet je de boot immers wel degelijk stil leggen en je moet het hebben van een zandplaat of modderige bodem. Zoals gezegd, het kost tijd om deze te vinden en die tijd hadden we niet genoeg. Nog maar eens gaan dus!

Veiligheid

Over het vissen op zee – ook hier in Zuid-Noorwegen – hoef je niet overdreven paniekerig te doen. Je gaat echter ook geen potje dammen en je zult dus toch enige maatregelen moeten nemen. Bij aankomst wordt er een aantal duidelijke afspraken met je gemaakt. Zo moest iedereen in de periode dat wij er zaten om uiterlijk 1900 uur binnen zijn. Verder werd je gevraagd of je zelf een mobiele telefoon hebt. Zo niet, dan krijg je er eentje mee en als je er zelf één hebt, wordt je nummer in de centrale geprogrammeerd. Regelmatig wordt je dan gebeld tijdens het vissen of alles in orde is. Een goede zaak en de noodzaak van die draagjapanner werd ons al sneller duidelijk dan ons lief was. Op dag drie, het waaide fors, werden we driftend door de wind op een boei gezet. De motor viel uit en de schroef bleek in het koord ervan verward te zijn geraakt. Daar drijf je dan, stuurloos met windkrachtje 6 midden tussen de rotseilandjes en hoge fjordwanden. Eén telefoontje richting Canneth (één der kampbeheerders) was voldoende om hem binnen het kwartier naast ons te treffen in een snelle speedboot. Het bleek nog een aardige klus om de stukken touw, die van een visnet afkomstig bleken te zijn, uit de schroef te halen, maar daarna konden we weer aan de bak. Sommige lieden onder ons schijnen overigens levensmoe te zijn. Zelfs tijdens het vissen. Diezelfde avond namelijk klonk de stem van Canneth die bij iedereen informeerde waar een aantal vissers waren die nog niet waren teruggekeerd. Het was inmiddels rond achten. Canneth nam één der boten en keerde na tien minuten terug. Kort daarop gevolgd door de boot met de bewuste vissers. Toen de heren hadden afgemeerd en Canneth terecht verhaal kwam halen gingen ze rustig door met het schoonmaken van hun boot. Alsof hij niet bestond keken de sukkels niet op of om. SUKKELS JA! Op zo’n moment schaam je je weer heel even dat je ook Nederlander bent. Alsof hij het voor z’n eigen lol staat te vertellen. Enfin, ik moest even wat frustratie kwijt, sorry.

Informatie

Het vissen in Zuid-Noorwegen is zoals gezegd op z’n best in voor- en naseizoen. Dat houdt dus in de maanden maart, april, mei en eind augustus t/m oktober. In deze periode pak je de meeste soorten en de grootste hoeveelheden. Natuurlijk moet je zelf je weg vinden, maar een visvinder is dringend gewenst. Ook meegenomen zagers zijn prima, alhoewel ik er volgende keer veel minder bij me zou hebben. Ik veronderstel dat je met stukjes vis en nepzagers even ver komt evenals met meegebrachte pilkers, lepels en toch ook pluggen. Wilt u meer informatie, kijk dan eens op de internetsite van trysnes via http://www.trysnes.no